søndag 13. november 2011

Strikkefasthet, hva er det????

Det er ikke alltid like lett det der med strikkefasthet..... Spesielt når man til stadighet finner det for godt å strikke med annet garn, med helt annen strikkefasthet enn det som står i oppskriften..... Noen ganger går det helt fint å regne om, men andre ganger gjør det ikke det....
For en liten stund siden skulle jeg strikke en rullegenser fra Nøstebarnboka av noe restegarn i babyull. Genseren skulle være sånn ca 2 års størrelse. Jeg regnet om maskeantall og satte igang å strikke. Etter ei stund ante det meg at det var noe som ikke stemte... Jeg målte vidden på genseren og så at det stemte med 6 års størrelse!!!! Siden jeg ikke er noe stort fan av opprekking og så starte på nytt (det blir gjerne ikke noe på nytt), var det å tenke litt nytt. Hva med en tunika i steden? Felle inn litt i sidene sånn at det ble litt mer passe størrelse?? Som tenkt, så gjort. Og her er resultatet.
 Ble igrunnen ganske fornøyd til slutt :) Hvilken størrelse det er, nei det aner jeg virkelig ikke......
"Rulletunika" med rillekanter nederst på ermer og bol strikket i diverse rester av babyull og mer eller mindre vellykkede tilpasninger :)
 Prosjekt nr 2 der jeg skulle prøve meg med noen rester til å strikke en djevlelue endte opp med djevlelue til voksen.... Kanskje det blir julegave til noen som trenger en lue? Eller kanskje jeg rekker den opp. Akkurat nå får den ligge litt!
Ha en fin søndag!
Jeg skal prøve få til et vellykket strikkeprosjekt i løpet av dagen :)

2 kommentarer:

  1. Hehe:) Sitter og ler for meg selv nå:) Har akkurat gått i den samme fellen selv. Jeg endte opp med å rakne opp det prosjektet jeg hadde begynt på da det var alt for stort. Og det nye jeg begynte på ble alt for lite. Uavhengig av størrelse, både kjolen og tunikaen var jo utrolig fine da:)

    SvarSlett
  2. Ser veldig bra ut da :-9 HIlde

    SvarSlett