onsdag 15. juni 2011

Oldemor sin vev

 På gården hos foreldrene mine finnes mange arvestykker fra tidligere generasjoner.
Her er veven en av mine oldemødre brukte. Hun het Marta og var nok litt av et arbeidsgjern. Med en ungeflokk på 8, en mann som var fisker og bosted på ei lita øy langt ute på Romsdalskysten var det nok ikke bare solskinnsdager.......
Veven har oldemor Marta brukt godt, den har slitemerker mange steder.
 Nå står veven mest til pynt. Mamma hadde et forsøk på å ta den i bruk, men den ble litt for stor og tung for henne. Hun har hatt en hjerneblødning for noen år siden.
 Pappa har gjort noen tilpassinger for at den skulle være lettere for henne å bruke, men etter at jeg fikk tak i en Monica-vev gjennom ei venninne, ble Marta-veven stående på stas.
 Kanskje jeg skal prøve meg i sommer?
Fin er den iallefall!
Og så synes jeg det er flott at den står fremme og ikke er stua vekk på et loft, slik den var i mange år.

1 kommentar:

  1. Å veve er super hyggelig - om en litt krevende for armene... Har hatt mange timer bak en slik skjønnhet det året jeg gikk på folkehøgskole og bla annet hadde vev som fag... Utrolig hva man ikke har lært seg :-)
    Hilde

    SvarSlett