lørdag 30. juli 2011

Mmmmmmm........ Ripsgele.....

Noe av det beste med denne tida av sommeren er bærene! Jeg har vært hos foreldrene mine på nord-vestlandet en stund, og her er det en gammel hage med et par store gamle ripsbusker.

Buskene har mer enn nok bær til både oss og trosten.
Denne uka samarbeidet jeg og pappa om bærplukkinga, og så lagde jeg deilig ripsgele :)
Gryta full med bær til å begynne med, men når bærene har kokt er den bare halvfull.
Avsiling av safta over natta,
og så et nytt oppkok med sukker,
før glassene ble fylt,
så er det bare å vente...... Blir geleen stiv???
Den ble stiv, og smakte kjempegodt!!
Synes fargen på ripsgele er helt fantastisk.

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med fin ripsgele! Det er ikke så mange som lager det lenger, så det er artig å se at du tar vare på ressursene. Et glass ripsgele er også en fin presang å gi bort har jeg erfart. Lykke til videre med bærhøsten!

    SvarSlett
  2. Ripsgele er bare supergodt. Kos deg og ny de siste ukene med fri.

    SvarSlett